katinkakajak.blogg.se

Mest kajak

Här gäller det att se upp! Båtar överallt i Stockholm! Dag 11

Kategori: Långfärd

Tänk att vi kan vara så morgontidiga, bara vi vill. Från klockan 6 när alarmet ringde tar det oss två timmar att äta frukost, ta ner lägret och packa. Vid åtta lämnar vi fina Ägnö. John har sagt att det passar att vi kommer till Sjöstaden kajak ungefär vid tvåtiden.

Vi håller ett bra tempo från St Ägnö till Kyrkogårdsudden vid Boo. Det är skönt när man hittar den där rytmen och känslan i paddlingen, när varje tag är effektivt och lätt. Solen skiner, lite lätt sidvind, nästan tomt på vattnet, vi möter någon enstaka liten båt.

Vilka hus det är på branterna i Saltsjöbaden. Många trappsteg att bygga ner till vattnet från de stora altanerna. Utanför Baggensudden ligger ön med det inte så fina namnet Sumpholmen. Vi funderade tidigare på om det skulle gå att paddla ända dit och övernatta där. Det visar sig att det mycket väl hade fungerat. Det finns helt ok ställen att ta upp kajaker på, och förhoppningsvis någon plätt att tälta på också. Och när vi kommer förbi på västsidan ser vi två kajaker ligga uppdragna på stenarna, så den idén har någon annan också tänkt.

När vi rundar Kyrkogårdsudden ser vi en vacker, ganska vildvuxen gammal kyrkogård, fin plats att ligga och vila i evighet på. Längs med vägen ser vi många fina hus, både gamla och nya. Efter den korta kanalen kommer vi ut i Lännerstasunden, och då känner vi av vinden, som vi nu har rakt mot oss. Vi gör en kort kisspaus vid Smedsuddenbadet, där det finns toalett. Ut i blåsten igen.

När vi får svänga av norrut upp i Skurusundet får vi lite skydd från vinden. Högt där ovanför går en stor bro. Vi får vänta en stund medan det passerar flera båtar innan det blir "ledigt" i passagen under bron.

Lite längre fram skymtar vi en kiosk. Med glass! Det är en båtmack som har försäljning. Vi försöker förtöja kajakerna på kortänden av bryggan för att inte vara i vägen. Men det får vi inte utan blir hänvisade till en brygga längre bort. Vi orkar inte greja, så vi skiter i att köpa glass, även fast det hade varit skönt att pausa en stund. Vi har paddlat i ett sträck, bara stannat ett par gånger för kisspaus.

Lilla Värtan, när vi svänger runt Kungshamns fyr, då jävlas vinden riktigt ordentligt. Det blir en kamp, hela vägen till vi kommer in i Danvikspassagen till Hammarby sjö. Fy vad jobbigt, men det är bara att mata på, och hålla oss på lagom avstånd från strandlinjen, och samtidigt ha stenkoll på båtarna. Det är mååånga båtar nu, fritidsbåtar och passagerarbåtar som i olika hastigheter, men mest väldigt snabbt, åker kors och tvärs. Vi paddlar på Finnbodasidan, och till höger har vi efter ett tag Djurgården.

Vid en kaj ligger en enorm färja, kanske en Finlandsfärja. Vi hoppas att den inte ska åka precis just nu.

Efter Saltsjökvar är det inte långt tills vi äntligen får vi svänga av in mot Danvikstull. Vi ser några som klättrar på Danviksklippan. Jag har aldrig varit i den här delen av Stockholm förut, och hade ingen aning om att det gick att klättra mitt inne i stan.

Jaha, då ska vi bara hitta Sjöstaden kajak. Vi paddlar lite fram och tillbaka i Sickla kanal och undrar vad det är jag inte har fattat. Vad är det som inte stämmer.? Jag ringer Sjöstaden kajak, och en tjej svarar. Oj, det som var lurt var att det är på andra sidan den stora slussen! Men det löser sig, om vi går i land under den stora bron, där det är som en trappa upp från vattnet, så kommer hon med en kajakvagn som vi kan låna.

Vi antar att det är på den västra sidan vi ska gå upp. Kajakarna är så tunga, så det går inte att lyfta upp dem på nedersta trappsteget, utan vi hittar en liten vass-gräs-sand-jordplätt bredvid trappan, där det med nöd och näppe går att dra upp en kajak. Vi packar ur det mesta ur kajakerna så det ska gå att dra upp dem en bit på vassen/gräset. Efter en stund kommer tjejen med en kajakvagn, och vi rullar iväg min kajak. Vi känner oss lite malplacerade, inte riktigt som på Ica i Nynäshamn, men definitivt på samma skala.

Det är tungt, men vi hjälps åt, att rulla upp min kajak och så mycket packning vi kan få med. Det är uppförsbacke mest, och en hög trottoarkant, men till slut är vi framme! Det tog inte så jättelång tid egentligen.

Jag tar med mig vagnen tillbaka till bron, där Pelle väntar, och så lastar vi på hans kajak och grejer och rullar upp för backarna igen. John är inte där just nu, vi är tidigare än vi trodde, klockan är nog halvett men vi tog till lite extra tid för paddlingen.

Kajakerna får vila på varsitt kajakställ, och Pelle och jag packar om lite. Vi knallar bort till Park Inn, vår lägerplats idag! Det första vi ser när vi kliver in genom dörren är den bruna Rebel Naja! Fint med en kajak där vi ska bo!

Vad konstigt det känns att vara på ett hotell! Vanligtvis har jag inte packningen i en Ikeakasse och saltstänkt underställströja på mig när jag checkar in, men någon gång ska ju vara den första. Vi tar hiss upp till vårt rum, högt upp! Det är bra utsikt!

Duscha! Ljuvligt skönt. Ta på sig kläder som för någon med aningen dimmig syn kan tas för rena och normala. Vi sköljer ur våra paddelkläder, och hoppas att de hinner torka till i morgon.

Vi har inte ätit något sedan frukost! Bara lite snacks. Tanken var att vi ska äta med John. Vi går ner till Sjöstaden kajak. Vi får glass, te och kaffe, och jag hittar lite bröd och frukt i en påse från kajaken. Vi sitter och snackar med tjejerna som jobbar på kajakuthyrningen och väntar på John.

Vi bestämmer oss för att det får bli mat på närmsta stället, restaurang Göteborg, som vi passerade när vi gick med kajakerna. Nära, och ser trevligt ut. Vi sjunker ner i sofforna ute på terassen, och väntar in maten. Efter lite missförstånd kommer även Pelles och Johns hamburgare, och alla kan äta sig mätta. Det blir en trevlig kväll med mycket kajak- och paddelsnack.

Pelle och jag tar en promenad bort till Hammarbyslussen, för att kika på hur det ser ut där vi ska slussa i morgon. John har berättat hur vi ska göra, så det känns bra och tryggt.

Många färjor var det att hålla reda på!

Nu har vi kikat på slussen!

Det är en finfin kväll, solig och varm, och faktiskt riktigt trivsamt att vara i storstan. Här vid Hammarbyhöjden känns det inte som stora Stockholm. Det är jättefint med allt vatten runt omkring, och den stora kullen precis bakom hotellet. Reningsverket, eller avloppsverket, är inte lika mysigt, men det får vi försöka bortse från.

Där nere syns taket på Sjöstaden kajak. Våra kajaker är inburna i det lilla showroomet, och får sova där tryggt inlåsta.

I morgon ska vi gå upp och titta på utsikten från Hammarbybacken, men innan dess ska vi sova riktigt gott i våra sköna hotellsängar med halvfluffiga täcken (fast min sovsäck är fluffigare).

Det blev ca 2,7 mil paddlade idag.