katinkakajak.blogg.se

Mest kajak

Höga kustentill fots - Rotsida och Balestjärn

Kategori: På land

När väderprognosen sa mycket vind och regn så passade vi på att se Höga Kusten till fots också. Det blev två väldigt fina ställen som vi upptäckte 10-11 juli 2021.

Rotsida stenhällar

Söderut på slingriga, backiga vägar, mot Rotsida och de klipphällar som finns där. Vi hade tänkt tälta där, men som tur är gick vi ner först för att kolla hur det såg ut. Då såg vi att tältning inte är tillåten i naturreservatet. Bra att vi kollade innan vi släpade med oss allt. Då kunde vi koncentrera oss på de fina stenhällarna! Det var väldigt fint, vågorna skummade in över stenarna.

Stora släta hällar och kantiga stenblock.

I den här lilla rännan, som skulle kunna funka som kajakhamn, fanns små fiskar som vi filmade och fotade. Vi konstaterade att vi inte skulle vilja försöka landa med kajaker här annars, med bränningar och klippor.

Intrikata mönster i stenen.

Bra att tillgängliggöra den fina naturen. Det fanns trädäck och spänger som var enkla att rulla barnvagn, rullstol eller rollator på.

I Bönhamn kollade vi runt lite, men det fanns inte så mycket att se, men pittoreskt var det. Kapellet var vi inne i också. När jag var på toaletten och Pelle väntade utanför kom det fram en och hälsade på honom och sa att han skulle hälsa från Erik Årnfelt, som jobbar på Havs- och vattenmyndigheten! Erik hade sett att mitt namn stod på kajaken. Han var själv på semester och hade kajaker med sig.

Även Bönhamn hade ett litet kapell. Med något som liknade en skärbräda med saliga huvuden på.

Jaha, då var frågan var vi skulle övernatta. Det blev Docksta, ser ju fint ut det här.

Men vände vi oss om avslöjades att vi var bredvid en parkering bland en massa husbilar, och bredvid E14. På E14 kör det väldigt många långtradare. Hela dygnet...

Men det var i alla fall väldigt plant och välklippt gräs. Alltid något. Prognosen sa åska och regn på natten. Och det blev det! Precis över oss.  Regnet smattrade och piskade tältet. Men regn tål det i alla fall. Vi var torra och varma.

Ett oförglömligt bad i Balestjärn

På himlen såg det ut som om det skulle komma och gå regn mest hela tiden. Det fick bli landaktivitet idag med. I Köpmanholmen handlade vi, och letade efter iläggstället som mannen i kajaken hade pratat om. Kanske var det vid båtklubben, men vi körde vidare ut på udden, ända tills vägen tog slut. Då var vi i Hålviken.

Perfekt, vindskyddat från norr och väst och sandstrand. Vi packade lunch (nudelburkar), termosar och fika, tvål och schampo om det skulle bli bad i tjärnen, och så traskade vi upp. Och ner och upp och jättemycket ner. Inget regn, utan varmt och lite gråmulet.

Vi hade ingen aning om hur det skulle se ut vid tjärnen, om det var en liten pöl, större pöl eller sjö. Det var hiskeligt brant både uppför och nerför. Vi passerade en liten strand 300 meter innan vi var framme vid tjärnen.

Där fanns även dass som vi glatt använde.

Tjärnen - det var som en liten sjö högt upp på berget. Vattnet var verkligen kristallklart! Gissa om vi blev badsugna.

Vi tänkte att det funkar att bada utan badkläder (för det hade vi inte med oss några). Det var inga andra precis där vi var. Vattnet var ljuvligt skönt, varmt och behagligt. Vi passade på att tvätta håret och tvaga oss. Just som vi simmade omkring där i vattnet, så kom det en familj. Två av dem slog sig ner på en stock precis vid våra handdukar. Efter en kort stund gick två av dem vidare, men en flicka och hennes farmor satt kvar. Vi simmade lite längre ut. Simmade massor. Flickan vägrade gå, fastän farmor sa att de var tvungna att gå nu. Vi fortsatte simma. Till slut gick flickan med på att gå vidare. Då kunde vi simma i land och gå upp.

Där fanns aborrar som var väldigt nyfikna! Det blev många filmer med aborrar...

Solen kom fram, och det var riktigt varmt. Vi åt vår lunch, och gick sedan tillbaka. Vi diskuterade om vi skulle paddla ut till Trysunda på kvällen. Prognosen lovade att vinden skulle avta, från 7 till 4 m/s sv. Annars kunde vi ju ta ryggsäckarna och gå upp till vindskyddet som låg ganska nära Hålviken. Tillbaka vid bilen i Hålviken tog vi det lugnt. Började med en fika, sedan lite ompackning och lasta kajakerna, och så dags för kvällsmat. Vid det laget hade vinden lagt sig något, åtminstone inne i viken där vi var. Vi kunde paddla ut till den lilla stranden som vi gått förbi, om vi inte ville paddla ut till Trysunda. Någon tältplats på Trysunda visste vi inte, men det verkade finnas flera stränder. Vi var redo för nästa paddeltur på Höga Kusten.