katinkakajak.blogg.se

Mest kajak

Rejmyrerundan i regn och sol

Kategori: Paddelturer

Väderprognoser är ju just prognoser, och det blir många koll på vädersidorna innan det blir ja eller nej. Nu blev det ett ja, trots att det såg ut att bli regn på lördagen, och helmulet på söndagen. Ingen vind att tala om. Efter några avhopp så blev vi sex personer som satte klockan på ringning tidigt lördagen den 22 oktober. Rejmyrerundan väntade!
Finessen med Rejmyrerundan är att det är en runda, där start och mål är nästan på samma ställe. Avlastning av kanoter och packning vid Östjuten, och sedan biltransport till hamnen i Rejmyre, promenad tillbaka till iläggsplatsen och redo att ta plats i kanoterna. Bilförarna var väl uppvärmda av promenaden tillbaka!
 Grått och fuktigt var det, och lite småregn då och då. Och stilla och vackert.

Spegelblankt, på riktigt. Jonas och Kenny glider fram i Jonas vackra egenbyggda Prospector.

Det var härligt att vara ute i kanoten! Första landtransporten var vid Kvarnstugan. Vi packade ur lite och rullade en kort bit till andra sidan kvarnen.

Vid bryggan växte flera kvadratmeter av den invasiva arten jättebalsamin (inrapporterat). När alla kanoterna och kanotisterna var ilastade fortsatte färden på Pilån.

Pilån omgiven av hög vass. Efter Pilån paddlade vi över de tre tvaren - Hemtvaren, Mellantvaren och Långtvaren.

När vi kom fram till vindskyddet innan Gäddån var det lägligt att stanna för lunch. Regnet hade vett att upphöra just då. Innan vi började äta höll Kenny fram en förpackning våtservetter och erbjöd alla chans till lite trevlig handhygien innan maten. Efteråt påpekade Pelle att alla övriga närvarande utan att tveka sa "No thanks" och glatt började plocka och peta i våra olika maträtter med våra otvättade händer utan att skämmas :D
Pelle och jag åt pannkakor med socker - gott! Jonas och Pelle gick sedan och rekade för att se om det var paddelbart, eller om det var för grunt. Det skulle nog gå att staka sig fram eller gå i vattnet med kanoterna rapporterade de.

Vi började att sitta i kanoterna, men Pelle och Kenny gick längs ån med lite av packningen. Det blev snart så grunt att det var svårt att ta oss fram även med stakning. Då fick vi gå ur och dra kanoterna.

Här blev det lite trädröjning.

Det var fantastiskt vackert med de höstfärgade löven på åbanken och de glesa träden på sluttningarna.

Jonas H använde sin långa paddel som fork.

Gäddån var smal, smalare nu än när Pelle paddlade där för några år sedan. Vassen trängde sig på från sidorna, och gjorde att det blev som en smal labyrint. Det var en rolig å att ta sig fram på, otaliga slingriga svängar och tvära hårnålskurvor.

Det är ju roligt när man får stå upp i båten!

Hoppsan, här var visst en stor trädstam mitt i vägen! Lite balanskonster och sen var vi över. När vi kom nästan till Gäddåns mynning, efter att vi passerade under en vägbro, var det dags för Andrea och Elliot att gå i land och säga hejdå och åka hem till sitt varma sköna hus och kanske gå omkring i en mysig morgonrock och sedan lägga sig i en varm skön säng.
Vi andra fortsatte i regnet ut på sjön Regnaren. Men vi var lika glada för det! En bit ut i sjön stack en udde ut. Där fanns ett fint vindskydd och lägerplats, men det var lite för tidigt för att stanna där. Då skulle vi ha väldigt långt att paddla dagen efter. Så vi bestämde att vi fortsätter till den halvön där Pelle hade övernattat förra gången han paddlade samma runda.

Lite svalt om fötterna och händerna blev det tyckte jag. Hade gärna haft dubbla underställ under torrdräkten. Efter lite lätt motvind, tog vi en liten snacks-fruktpaus innan sundet vid Hagudden.

Efter ca 800 meter längs Nyckelkärrsuddens norra sida kom vi fram till Pelles lägerplats. Den såg bra ut, och där fanns plats för flera tält. Vi såg alla fram emot att gå i land, och byta till varma kläder och en härlig eld. Först ombyte till varma sköna kläder! Och sedan upp med tält, och få upp eld. Det blev lite dålig fjutt på elden för veden hade blivit lite blöt när den låg i påsen på botten av kanoten. Men det blev tillräckligt för matlagning och lite mys.
Wokade grönsaker, ugnsstekt värmd klyftpotatis, halloumi, rostade chilipumpakärnor och rödvinssås blev det till middag. Ljuvligt gott! Lång kväll med prat om stort och smått. Eller ja, så jättelång blev den väl inte, alla blev trötta och vi låg nog i tälten innan klockan var 10. Sen sov jag så gott!

Söndag morgon var himlen klar och ljus! Inte gråmulen som prognosen sagt. Bra att det kan ändra sig, till det bättre!

Sjön låg lika spegelblank som Östjuten varit den grådisiga morgonen innan. Men nu speglades den blå himlen och naturen i sjön!

Vi siktade på att komma iväg vid nio, och vi gjorde nog nästan det, kanske några minuter efter. Mätta och belåtna efter god frukost satt vi i båtarna igen och såg fram emot dagens paddling.

Kan en göra annat än att längta ut på sjön när dagen visade upp sig från en sådan här glad sida! Vi som paddlade tandem passade på att byta plats från dagen innan.

Vid Edsudden fanns en hängbro till Braxnäsudden. Vilken morgon! Vi njöt!

Det är som trolleri, att det kan vara så stilla!

Några extra svängar blev det innan vi hittade infarten till kanalen till Vagnaren. Ingången låg i en vinkel och som gjorde att den väldigt smala kanalen var svår att se från det håll vi kom ifrån.

Men vi hittade den på andra vändan.

Så kom vi fram till Hävla Bruk. Där fanns dass som var öppna.

Och en fin gammal bruksmiljö, grundad i slutet av 1600-talet. Det var ingen aktivitet när vi var där, men Jonas F berättade att det på somrarna var dagar när smedjorna var i gång och folk kom dit och turistade.

Sjösättning på andra sidan dammen, nu ut på Vagnaren, för att ta oss över den korta biten till Hävla kvarn där ett nytt kort lyft väntade.

Svävade på moln...

Hävla kvarn är aktiv och producerar flera olika sorters ekologiskt mjöl. Eftersom mjölnaren råkade vara på plats så gick vi in och fick en pratstund. Tre av oss köpte med oss varsin påse mjöl. Och hoppades att torrsäckarna verkligen skulle hålla det torrt! Annars hade det väl blivit trolldeg av det! Eller kanske inte, för det är ju sötvatten.

Mjölnaren berättade att han hade fullt upp med att packa beställningar åt Stockholmare och andra som beställde mjöl i mängder!

Vi lämnade kvarnen och tog oss vidare genom en kanal mot Stöparen. Det började bli lite gråare, men fortfarande ljust.

På vägen passerade vi under den här vackra gamla bron. Det var ganska grunt men gick bra att sitta en person med packning i kanoterna.

Jonas H i sin fina lilla egenbyggda kanot hoppades att det skulle vara djupt nog under bron.

Det gick bra!

Och Jonas F tog sig också oskadd under bron.

Nästa sjö var Stöparen, och sedan ner på fortsatt stilla vatten.

Vilka speglingar! Så småningom blev vi sugna på lunch. Vi hittade en fin liten udde där vi stannade och gjorde lunch.

Jonas H fick sällskap av den här lilla filuren. En sandödla eller skogsödla kanske, kommer inte ihåg vilken av dem, men vi fick svaret av Jonas pappa biologen. Den var hur som helst väldigt söt. Och liten.

Otroligt vackert! Vid lunchplatsen. Efter lunchen var det inte alls långt kvar tills vi var framme vid hamnen i Rejmyre. Och där var turen slut.

Det enda som återstod var att prova varandras kanoter och leka lite :) Sedan dags att byta om och packa in och lasta. Väl hemma fylldes rummen av fuktiga tält, liggunderlag och en himla massa köksprylar och annat som skulle tas om hand. Bevis för att man haft en väldigt bra tur!

(null)

Rejmyrerundan finns beskriven på kanotguiden.com